مروری بر کتاب خطاهای نویسندگی و تجربیات نویسندگی

مروری بر کتاب خطاهای نویسندگی و تجربیات نویسندگی

مشخصات کتاب:

  1. عنوان کتاب: خطاهای نویسندگی و تجربیات نویسندگی
  2. نویسنده: مهدی رضایی
  3. انتشارات: آرادمان
  4. تعداد صفحات : 335
  5. چاپ اول: 1396
  6. قیمت: 25000 تومان

دربارۀ نویسنده:

مهدی رضایی متولد ۳۰ اردیبهشت سال ۱۳۶۲ در تهران است. به‌طور جدی از سال ۱۳۸۰ فعالیت خود در حوزۀ ادبیات داستانی را آغاز کرد. آثار داستانی وی انتقادی- اجتماعی است و رگه‌های طنز تلخ اجتماعی از شاخصه‌های سبک نگارشی اوست. تابه حال آثارش به زبان های انگلیسی، روسی، کردی و سوئدی ترجمه شده است.



دربارۀ کتاب:

این کتاب از دو قسمت تشکیل شده است: خطاهای نویسندگی (1) و تجربیات نویسندگی (2)

خطاهای نویسندگی:

این بخش حاصل تجربیات نزدیک به  دو دهه فعالیّت در کارگاه های داستان نویسی مختلف و مطالعه در این زمینه از نویسندگان و استادان مختلف است و هفتاد خطای رایج در بین داستان نویس ها و هنرجویان داستان نویسی است.

تجربیات نویسندگی:

این بخش شامل 15 مصاحبه با نویسندگان مطرح ایرانی در عرصۀ نویسندگی است.

اسامی کامل نویسندگانی که با آنها در این کتاب مصاحبه شده است:

  1. جمال میرصادقی
  2. جواد مجابی
  3. محمّد محمّدعلی
  4. شهر نوش پارسی پور
  5. احمد بیدگلی
  6. علی عطاران
  7. میترا الیاتی
  8. احمد آرام
  9. محمّدرضا گودرزی
  10. ژیلا تقی زاده
  11. الهه منافی (دستیاری)
  12. احمد اکبرپور
  13. دکتر حمید عبداللهیان
  14. کامران محمّدی
  15. علیرضا محمودی ایرانمهر
در این مطلب:
مروری خواهیم داشت بر سه مورد از خطا های نویسندگی که در این کتاب آورده شده است:

خطای پنجم: سوال مردود «آیا من استعداد نویسندگی دارم؟»
این جملۀ ساده را همیشه در ذهن داشته باشید «خواستن، توانستن است.» اگر می خواهید نویسنده باشید، پس می توانید بنویسید و نویسنده باشید و هیچ چیزی نمی تواند و نباید جلیو شما را بگیرد. آیا انسان هایی را دیده اید که پا ندارند امّا دوندگان خوبی هستند؟ بله درست شنیدید، کسی که دوست دارد بدود، حتّی اگر پا نداشته باشد و فقط بخواهد، باز هم استعداد دویدن دارد، فقط باید کلمۀ خواستن را جایگزینش کرد.
در این شکی نیست که عده ای در نوشتن توان بهتری دارند، امّا این توان بهتر که عده ای کلمۀ استعداد برروی آن می گذارند، به این معنا نیست که فقط آنها می توانند بنویسند.
علاقه مندان بسیاری هستند که وقتی اولین اثر خود را می نویسند و اثرشان مورد نقد قرار می گیرد، چنان سرخورده می شوند که با جملۀ «من استعداد نویسندگی ندارم.»  به راحتی کنار می کشند امّا علاقه مند واقعی متواضع است و پس از شنیدن پیشنهادها، جملۀ «می روم تا بهتر بنویسم.» را می گوید.

خطای بیست و پنجم: دزد ها به بهشت نمی روند، حتّی اگر نویسنده باشند.
دستبرد فکری اگر در حوزۀ ادبیات باشد، دزدی ادبی، اگر در حوزۀ هنر باشد، سرقت هنری، اگر در حوزه های پژوهش های دانشگاهی انجام شود، سرقت علمی نامیده می شود. به زبان ساده دستبرد علمی با ادبی یعنی رونویسی کارها و ایده های دیگران و انتساب آنها به خود. (به نقل از ویکی پدیا)
فکر نکنید که دیگران متوجه نمی شوند. فکر نکنید اثری که دارید می دزدید، کسی نخوانده. فکر نکنید اگر نویسنده ناشناخته باشد، کسی متوجه نمی شود.
البته در این بین، اتفاق هایی هم ناخواسته رخ داده که باعث شده نویسنده ای که اصلاً فکر دزدی به سرش هم نمی زده، به چنین مسئله ای متهم شده؛ آن هم ذیکر نکردن منابع است. اگر بیت شعری یا متنی از کتاب یا شخصی وام می گیریم و در اثرمان استفاده می کنیم، باید منبع آن را ذکر کنیم.

خطای شصت و هشتم: عنوان داستان و طرح جلد
درست است که طرح جلد مبحثی جدا از نویسندگی است امّا  نویسنده بایذد نسبت به این مسئله حساس باشد. بدون شک نویسنده باید از ارائه دهنده طرح جلد باشد و حداقل طرحی از سوری طراح با مشورت نویسنده صورت بگیرد.
عناوین جذاب و مرتبط با کلیت اثرف بسیار در جذب مخاطب تاثیرگذار است.
یکی از عناوین خوبی که دیده ام این است:«دکرت نون زنش را بیشتر از مصدق دوست دارد.» این انتخاب عنوان بسیار جذابی است. اول این که این دکتر نون کی هست و چرا نون خطاب می شود؟ دوم اینکه نام سیاستمداری بی همتا همچون مصدق به میان می آید و اینجا یک کنش غیرمعمول رخ می دهد. دوست داشتن زنش بیشتر از مصدق!!!



نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی