مروری بر کتاب چگونه برای مجلّه ها داستان کوتاه بنویسیم؟

مروری بر کتاب چگونه برای مجلّه ها داستان کوتاه بنویسیم؟

مشخصات کتاب:

  1. عنوان: چگونه برای مجلّه ها داستان کوتاه بنویسیم _ که چاپ شود؟
  2. نویسنده: سوفی کینگ
  3. مترجم: سلما رضوان جو
  4. انتشارات: آن سو
  5. چاپ اول: 1397
  6. تعداد صفحات: 270
  7. قیمت: 39000 تومان
کمی دربارۀ سوفی کینگ بدانید:
سوفی کینگ، اسم مستعار جین بیدر است که بیش از 25 سال روزنامه نگاری بوده و از او صد داستان کوتاه در مجلات هفته نامۀ زنان، اوقات فراغت و هفته نامۀ من منتشر شده است. او در سال 2005 برندۀ  جایزۀ داستان کوتاه الیزابت گوج نیز شده است. در ایران متاسفانه چندان شناخته شده نیست!

در این مطلب:
مروری خواهیم داشت بر سه فصل این کتاب برای آشنایی نسبی شما با این اثر فوق العاده در رده کتاب های آموزش نویسندگی.

فصل اوّل: شناخت بازار هدف
در این فصل، نویسنده ابتدا از شما می خواهد که یک دفترچه برای ایده هایتان تهیه کنید، یک دفترچۀ کوچک که بتوانید آن را همیشه همراه خود داشته باشید، زیرا ایده ها مثل تار عنکبوت هستند و با تلنگری فراموش می شوند. سپس از شما می خواهید مجله های مختلف را بخرید تا با بررسی آنها به شناخت دقیق مخاطبان هر مجله برسید و بفهمید هر مجله ای، چه نوع داستانی از شما می خواهد. بررسی مجلات یک فایده دیگر هم دارد و آن این است که شما با راهنمای پذیرش و چاپ اثر در مجله آشنا خواهید شد.

(تا یادم نرفته این را هم بگویم که در این کتاب، آخر هر فصل، یک داستان برای شما آورده شده تا بتوانید منظور نویسنده را در آن فصل بهتر درک کنید، و همچنین یک تمرین تا بتوانید آرام آرام مسیر نویسندگی داستان کوتاه را طی کنید.)

فصل دوم: چه فکر خوبی!
نویسنده در این قسمت بیان می کند یکی از سوالاتی که همیشه از او می پرسند این است که ایده هایش را از کجا پیدا می کند؟ و او هم در پاسخ می گوید:«از زندگی!»
اطراف ما پر از ایده است و شما برای پیدا کردن آنها باید کمی دقیق تر به مسائل نگاه کنید.
کمک هایی برای ایده یابی:
  1. قاعده "اگر ... آن وقت چه می شد؟" برای این قاعده کافی است به جای ... یکی از کار هایی را که انجام داده اید، برعکسش را بنویسید! برای مثال: هفتۀ پیش به جلسات اولیا و مربیان مدرسۀ پسرم رفتم. تبدیل می شود به اگر هفتۀ پیش به جلسات اولیا و مربیان مدرسۀ پسرم نمی رفتم چه می شد؟
  2. کار هایی که بلدید
  3. قصّه های شفاهی که دیگران می گویند
  4. روزنامه، مجله، اینترنت
  5. استفاده از عکس و تصویر (می توانید برای آشنایی بیشتر با عکس نوشت، به عکس نوشت های مجله داستان همشهری، از شمارۀ 112 به بعد، مراجعه کنید.)
  6. رادیو و تلویزیون
دو نکتۀ بسیار مهم در ایده یابی:
  1. زیاد برروی ایده ها تمرکز نکنید. معمولاً فکر های تازه وقتی به ذهن آدم می رسند که ذهن مشغول چیز دیگری باشد.
  2. ذربارۀ ایده هایتان تحقیق کنیذ و این مسئله را جدی بگیرید.
فصل چهاردهم:آیا کار شما مناسب انتشار است؟
در این فصل نویسنده چند نکتۀ کلیدی را برای خواننده شرح می دهد:
  1. هرگز، داستان هایتان را پس از نوشتن ارسال نکنید، سعی کنید بعد از یک هفته فاصله گرفتن از داستان، آن را ویرایش و بازنویسی کنید، بازنویسی معجزه می کند! خیلی خیلی مهم است.
  2. لازم نیست همراه داستانتان توضیحات اضافه مثل این بنویسید: این داستان اول من است ولی من دانشجو برتر کلاس در درس نگارش خلاق شده ام! بگذارید داستان تان بررسی شود نه خودتان!
  3. نظم و ترتیب را رعایت کنید و بعد از ارسال هر داستان برای هر مجله ای، آن را در دفترچه ای ثبت کنید.
  4. حتماً داستانتان در قالب وُرد باشد و سعی کنید از فونت شمارۀ 14 بی نازنین استفاده کنید. (این نکته به خاطر اینکه ما در ایران هستیم و باید با فونت فارسی، داستانمان را بفرستیم، ویرایش شده.)
  5. اگر داستانتان قبول نشد، ناامید نشوید و بدانید نابرده رنج گنج میسر نمی شود! (به شخصه این را چندین بار تجربه کرده ام.)
این کتاب فقط مخصوص چاپ داستان در مجله نیست!
اگر داستان کوتاه می نویسید و نمی خواهید داستانتان در مجله منتشر شود، باز هم این کتاب به کارتان می آید، زیرا نکته هایی که دربارۀ داستان کوتاه در این کتاب آمده، بسیار مفید و جذاب و پرکاربرد است.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی